Sportwandeling – Les Arcs sur Argens – Castel Diaou Afstand: 12,2 km Duur: 4u30 Moeilijkheidsgraad: Moeilijk Hoogtemeters: 390 m

Oranje bewegwijzering
• Vanaf de parkeerplaats te voet vertrekken en de geasfalteerde weg in zuidelijke richting volgen. De brug van de Aille (Eiffel brug) (1) nemen en doorlopen tot La Renardière (de picknickruimte La Font de catin (2), rechts laten liggen).
Het asfalt maakt geleidelijk plaats voor een zandweg (circa 500 m).
• Links afslaan en het onverharde pad van Les Bauquières nemen.
• Gedurende ongeveer 1 km de Argens rivier volgen.
• Na de bocht naar rechts, links afslaan richting het boswachtershuis (150 m) (3).
Na het huis rechts de stijgende weg en het Bauquières pad volgen.
dat al kronkelend omhoog loopt.
650 m hoger, het Cabredor pad links laten liggen.
Na ongeveer 1 km, op het kruispunt (waterreservoir), rechts afslaan.
850 m verder, het pad naar rechts laten.
• Nog 800 m verder, rechts afslaan op het kruispunt om naar de top te klimmen (1 km).
Om af te dalen, (35m) teruglopen om links het pad te nemen dat via haarspeldbochten afdaalt en na ongeveer 1,5 km bij het Baquière dal uitkomt.
De twee wegen rechts voorbij lopen en vervolgens het pad naar links nemen (oversteekplaats voor meerder wedden) om een veelsprong te bereiken (1,6 km – Jas des Maures (4).
Rechtdoor lopen langs het beekje.
Een wed oversteken en rechtdoor lopen om het pad van de heenweg te nemen langs de Argens naar de Renardière om terug te komen op de parkeerplaats van La Tournavelle.

Download

Toegangsroute

Op de DN7 ten zuiden van de stad, het pad Chemin du Bac (bord ‘Forêt communale’) nemen en dit circa 3 km volgen.

Parkeren op de parkeerplaats (P) van la Tournavelle tussen de twee bruggen: na de brug over de Argens en vóór de brug over de Aille.

Waarschuwing

9 september tot 28 februari

Gedreven jacht op zaterdag en feestdagen

een systeem voor het delen van de natuurlijke ruimte is opgezet

Castel Diaou, toppunt van Les Arcs sur Argens

De top van Castel Diaou is het hoogste punt van de gemeente Les Arcs sur Argens

Het torent 353 meter boven het Massief van Les Maures uit en biedt een panoramisch uitzicht van 360 graden om bij helder weer de rots van Roquebrune, het Esterelmassief (mont Vinaigre), het achterland van Grasse en de Alpen, de hoogvlakte van Canjuers en de klippen van Châteaudouble, de Petit en Grand Bessillon, de bergen van Sainte Baume en Sainte Victoire, evenals Notre-Dame-des-Anges en een groot gedeelte van het Massief van Les Maures te bewonderen.

De site van het oppidum van Castel Diaou (fragmenten van aardewerk, sporen van woningen, ringmuur), die in 1984 werd blootgelegd, dateert uit de eerste helft van de 5e eeuw voor Chr.

De kurkeik

Het gemeentebos bestaat voor 85% uit kurkeiken.
Kurk is een door de kurkeik geproduceerd schors. We spreken over “mannelijke kurk” als de nog niet behandelde boom een gebarsten en onbruikbare schors produceert. Als de boom zo’n 25 jaar oud is, wordt (zodra de stam een omtrek van 30 cm heeft) deze eerste laag verwijderd wat ‘démasclage’ wordt genoemd, de nieuwe gevormde kurkschors wordt ‘vrouwelijke kurk’ genoemd. Hierna wordt de schors om de 10 tot 12 jaar geoogst als de gewenste dikte is bereikt (circa 2,5 cm).
Met het kurk van onze eiken worden wijnkurken maar tevens isolatiematerialen, zolen en linoleum vervaardigd.

Aanbevelingen

Het bos van Les Arcs sur Argens wordt op permanente wijze opgedeeld in diverse zones om elke gebruiker de mogelijkheid te bieden een voor zijn activiteiten geschikte zone te kiezen tijdens de periode voor drijfjachten.
We raden u aan om naargelang de datum, bij voorkeur de voor drijfjacht verboden zones te kiezen. Voor meer informatie: http://www.mairie-les-arcs-sur-argens.fr

Zie ook ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La