Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m

Toegangsroute en parkeerplaats:

• Vanuit Vidauban de D48 richting La Garde Freinet nemen om de rustplaats op 8 km van Vidauban aan de rechterkant te bereiken, in de nabijheid van een waterreservoir.

• Vanaf de rustplaats, het pad links nemen die langs de weg richting het zuiden loopt om het kruispunt A te bereiken.

• Rechts afslaan, door het hek gaan, en dit brede pad gedurende 1.100 meter volgen (bos van Le Rouquan) om het kruispunt B te bereiken.

• Rechts afslaan naar een klein pad naar het oosten en dit 750 meter volgen tot aan het kruispunt C.

• Op dit punt kunt u direct terugkeren naar de parkeerplaats door het pad aan uw rechterhand in te slaan.

Om verder te wandelen:

• Links afslaan (naar het noorden) en 470 meter doorlopen om het kruispunt D te bereiken.

• Rechts afslaan (naar het oosten) en 900 meter doorlopen om het kruispunt E te bereiken.

• Rechts afslaan en het pad nemen dat de weg volgt en u mee terugvoert naar het vertrekpunt.

Téléchargez le topo

Vidauban

Vidauban is een stad met een uitzonderlijke geografische ligging en een bevoorrecht klimaat.
Het is gelegen in het dal van het Massief van Les Maures in het hart van de Argens vallei, omzoomd door twee rivieren, de Aille met de watervallen en het uitgestrekte rotsplateau en de Argens, die zich uitstekend leent voor een kano- of kajaktocht om al kabbelend de rijke flora en fauna te verkennen en de onvergetelijke geuren van de Provence op te snuiven.

De pekoven

De pekoven of ‘De longue’ zoals deze in de streek wordt genoemd, is onlosmakelijk aan de geschiedenis en het erfgoed van Vidauban verbonden.
Tot halverwege de negentiende eeuw, werden de wouden en de pijnbossen van de gemeente geëxploiteerd om pek te produceren voor het breeuwen van de rompen en de dekken van schepen. Hierbij werd ook uitgeplozen touw gebruikt.
De productie was hoofdzakelijk bestemd voor de havens van Toulon en Saint-Tropez.
Door de opkomst van metalen rompen binnen de scheepvaart verdwijnt deze activiteit geleidelijk van het toneel.
Op initiatief van de gemeente van Vidauban werd de pekoven van het bos van Le Rouquan in 2003 gerestaureerd door de vereniging voor het behoud van gestapelde stenen bouwwerken in de Var.

De kapel Sainte Brigitte

De kapel is vanaf het Informatie punt in een kort uur bereikbaar. Het eert de komst van Sainte-Brigitte naar Vidauban in de veertiende eeuw.
De gemalin van de Scandinavische prins Gudmarson maakte na haar terugkeer uit Rome, een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella.
De kapel Sainte-Brigitte, op bijna 200 m hoogte, biedt een uitzonderlijk uitkijkpunt over het hele Argens dal en het Massief van Les Maures. Het waakt over de belangrijkste verbindingsweg van het departement de Var.

Deze wandeling is een echte aanrader om Vidauban te verkennen en te leren waarderen.

De watervallen van de Aille

Ontdek tevens:

Route naar Garde Freinet en vervolgens de D72 richting Plan de La Tour volgen.