Familie wandeling – Trans en Provence – De condensput Afstand: 5 km Duur: 1u40 Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 100 m

Route over een geasfalteerde weg.

Parkeerplaats van het oude station, route du plan, tegenover de winkels.
• De tweebaansweg volgen via de oude spoorweg tot aan de rotonde van Notre Dame (fontein)
• De weg van Les Arcs nemen tot aan de Kruisweg (als het niet geregend heeft, het oplopende pad naar rechts nemen om zo niet langs de nationale weg te lopen).
• De kruisweg volledig aflopen.
• Ter hoogte van de zone voor gescheiden afvalinzameling rechtdoor gaan tot het pad Les Suous, en dit tot het einde volgen.
• Rechts het pad van de put nemen en dit tot het einde van de afdaling naar les Escombes volgen.
• Links afslaan (niet naar rechts afslaan naar de rotonde van de Notre Dame), en vervolgens weer links afslaan in de woonwijk van Les Escombes, waar de weg het pad van Le Cassivet kruist.
• Rechtdoor lopen over de klim van La Cotte om de condensput aan uw rechterhand aan te treffen.
• Na de bezichtiging via de weg naar beneden lopen en links aanhouden om het station en de parkeerplaats te bereiken.

Download

Trans en Provence

In Trans en Provence wedijveren de edele en elegante stijl van Lodewijk XV en de harmonie van het plein met de verkwikkende in het tufsteen van de Nartuby uitgeslepen watervallen. Wandeling langs de oude bruggen, kanalen en de ‘afsluiters’ alvorens het voor in Frankrijk unieke exemplaar van een condensput te bewonderen…

De watervallen van de Nartuby

Deze kleine wandeling tussen de oude bruggen en de watervallen, waarbij u uw evenwicht goed moet bewaren, is een echte aanrader.
De ‘Nartuby’ bergrivier ontspringt boven de dorpen van Ampus en Montferrat. Het stroomt door Trans en Provence en biedt dit dorpje een unieke uitstraling.
Na het kalme kabbelende water dat langs het jeu de boules terrein loopt, neemt de stroom toe om ‘poelen’ in de tufrotsen uit te slijpen.
Even verderop gaat de beek over in watervallen en stroomversnellingen om naar de de voormalige viskwekerijen te stromen.

De voor Europa unieke condensput

“De nacht omtoveren in water” , een ware uitdaging voor de Belgische ingenieur Achille Knapen.
Tijdens een “watercongres” in 1928 lijkt het idee simpel: de dauw opvangen.
De bouw van de op een enorme duiventil lijkende put duurt anderhalf jaar.
De temperatuurverschillen in Trans en Provence waren echter niet groot genoeg en het experiment was een flop.
Het idee werkt in andere luchten (Afrika) en biedt een ‘ecologische’ oplossing voor een omvangrijk probleem, het beheer van de waterreserves.

Zie ook ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La