Familie wandeling - Bargemon - De oriëntatietafel Afstand /retour: 9 km Duur A/R: 3h Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk Hoogte: 400 m

• Het dorp bij het hooggelegen deel verlaten.
Na de kazerne van de rijkspolitie de richting van de bergpas Col du Bel Homme nemen.
• De auto parkeren bij de ingang van het pad van “Campaoure” op circa 2,5km afstand van het dorp. Dit pad loopt via een haarspeldbocht naar rechts.
• Het pad, dat in het begin geasfalteerd is, oplopen en de 2 opeenvolgende scherpe bochten volgen. Rechtdoor het pad volgen na het asfalt gedeelte.
• Op het kruispunt van de onverharde wegen, de Gaudissart weg rechts laten, links afslaan en de stijgende weg blijven volgen.
• Het grindpad opklimmen en de grote hoop neergestorte stenen aan uw linkerhand laten.
• Scherpe bocht naar links.
• Scherpe bocht naar rechts en vervolgens weer naar links.
• Opnieuw een scherpe bocht naar rechts om weer op het asfalt uit te komen.
• Scherpe bocht naar links om weer bij de departementale weg uit te komen.
• Het pad hiertegenover inslaan.
• Boven aan het pad, de parkeerruimte aan uw rechterhand laten en nog 50 m rechtdoor lopen.
• Een geëmailleerde stalen plaat die de route naar de “Table d’orientation” (oriëntatietafel) aanduidt.
• Gedurende 1/2 uur het stijgende pad volgen om de oriëntatietafel te bereiken.
• Niet van het pad afwijken aan de rechterzijde, dit is een militair terrein.
• Dezelfde route gebruiken voor de terugtocht.

Download

Bargemon

Het van Keltische oorsprong woord ‘barg’ duidt op de bergen.
Bargemon de ‘Groene parel van de Haut-Var’ nodigt u uit de prachtige fonteinen, het talent van de ambachtskunstenaars en de rijkdom van zijn drie musea te ontdekken:
het Honoré Camos museum (gewijd aan de kunstschilder en de lokale geschiedenis), het mecanografie museum en het fossielen- en mineralenmuseum

Een adembenemend uitzicht...

Tijdens uw klim kunt u genieten van een reusachtig panorama over het hele departement van de Var.
In het zuidoosten kunt u het Esterelmassief, de toppen van de L’ours spits en van de vinaigre berg waarnemen waarachter de baaien van Cannes, Fréjus en St Raphaël verscholen liggen. Op de voorgrond en in het midden ziet u het dorp Bargemon en iets verderop tekent zich het silhouet van Claviers af. Op het zuidwesten zien we de baai van Fréjus, de rots van Roquebrune en Le Muy en het Massief van Les Maures evenals de golf van Saint-Tropez.
In het westen geeft het karakteristieke silhouet van de mont Coudon bij helder weer de ligging van Toulon aan.

De grove den en het 'Fossielen- en Mineralenmuseum'

Met zijn kronkelige takken en de massieve uitstraling is de grove den niet meer weg te denken uit het beeld van het kalkachtige heuvelland van Bargemon. De stam van deze eenvoudig te herkennen boom verkrijgt zodra het volwassen is een roze of oranjeachtige kleur.
Het wordt gebruikt als timmerhout, voor het vervaardigen van kisten, parket of voor schrijnwerk.
Deze houtsoort werd gebruikt in de mijngangen: de weerstand en het kraken ervan dienden als alarm bij instortingen.

De Provence telt talloze geologische en paleontologische schatten. Ontdek na uw wandeltocht, een collectie van bijna 3.000 voorwerpen: ontrolde ammonieten, vissen, varens, zee-egels, pleistersteen, amethisten, granaten, beryl.
Gratis toegang, het hele jaar geopend. Neem, voor de openingstijden, contact op met het museum +33 (0)4 94 67 61 44 of het Toeristische informatiepunt +33 (0)4 94 47 81 73.

Voir aussi ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La