Wandeling - Les Arcs sur Argens - De menhirs van Les Terriers Afstand: 11,3 km Duur: 4u40 Moeilijkheidsgraad: gemiddeld Hoogtemeters: 350m

Download

• Vanaf de parkeerplaats te voet vertrekken en de geasfalteerde weg volgen, de brug over de Aille (Eiffel brug) (1) nemen en doorlopen tot aan La Renardière (La Font de Catin (2) rechts laten liggen)
• het asfalt maakt geleidelijk plaats voor een zandweg (circa 500 m).
• Links afslaan en het onverharde pad van Les Bauquières nemen.
• Gedurende ongeveer 1 km de Argens rivier volgen.
• Rechtdoor de kleine vallei van La Blaquière intrekken richting Castel Diaou (landweg naar de mijn van Les Porres).
• Rechts (na circa 600 m), de ruïnes van Le Jas des Maures (de gemeentelijke schaapskooi) (3). Passage door een moerasgebied (4) (circa. 600 m).
• Aankomst op de site van de voormalige mijn van Les Porres (5) (circa 300 m).
• Bij de pekoven (6) (circa 300 m), links afslaan en de stoplijn voor natuurbranden (Les Pommiers) volgen. • Na het waterreservoir (circa 500 m), rechts afslaan, en 100 m verder opnieuw rechts afslaan (de Hekken, E16).
• Een klim van circa 500 m maken en vervolgens de stijgende weg aan uw linkerhand volgen
• Dolmens halverwege het traject (7).
• Op de spits (circa 500 m), rechts afslaan en de stoplijn voor natuurbranden volgen. • De menhirs (8) bevinden zich ongeveer 300m lager aan uw rechterhand.
• Na circa 200 m afdalen, bij de splitsing rechtdoor gaan op de E15.
• 200 m verderop het onverharde pad links nemen (op de terugweg meerdere uitzichten op het gemeentelijke bos, het Argens dal en het dorp Les Arcs sur Argens).
• Na ongeveer 4 km, aankomst bij het vertrekpunt van La Renardière (via het pad Les Hautes Pibles).
• Links afslaan om terug te keren naar de parkeerplaats (500 m).

Waarschuwing

9 september tot 28 februari

Gedreven jacht op zaterdag en feestdagen

een systeem voor het delen van de natuurlijke ruimte is opgezet

Toegangsroute

Op de DN7 ten zuiden van de stad, het pad Chemin du Bac (bord ‘Forêt Communale) nemen en dit circa 3 km volgen.
• Parkeerplaats (La Tournavelle) en vertrekpunt van het circuit tussen twee bruggen: na de brug over de Argens en vóór de brug over de Aille (1)

De menhirs van Les Terriers

De menhirs zijn de stille getuigen van culturele praktijken uit de recente Prehistorie in de gemeente van Les Arcs sur Argens.
De te verkennen site werd bewoond door onze verre voorouders tussen de aanvang van het vierde millennium en het einde van het 3e millennium voor Chr. Deze, op 300m hoogte in een kring opgestelde stenen, ook wel steencirkel genoemd, werd ontdekt in 1991. De site bevat 6 kleine gedenkstenen (2m x 0,15 m) en 3 grotere gedenkstenen (3 m x 0,2m), het gewicht varieert tussen 300 kg en een ton. De menhirs, opgesteld naargelang de uiteenlopende rituelen en de diverse regio’s, uiten de fascinatie van de mens voor het ritme van onze Aarde. (het ronddraaien van de planeten, dag- en nachtevening, getijden, enz.)

Een zeldzaam geheel

Een zeldzaam geheel dat charme, cultuur en streektradities combineert: van de middeleeuwse stadskern ‘Le Parage’ met het historische museum tot de bijzondere kapel met relieken ‘Sainte-Roseline’ gedecoreerd door Chagall, Bazaine, Ubac en Giacometti, via de vermaarde wijnhuizen van de Côtes de Provence,… het dorp Arcs-sur-Argens biedt u talloze boeiende ontdekkingen …

De kurkeik

Kurk is een door de kurkeik geproduceerde schors. We spreken over “mannelijke kurk” als de
nog niet behandelde boom een gebarsten en onbruikbare schors produceert.

Als de boom zo’n 25 jaar oud is, wordt (zodra de stam een omtrek van 30 cm heeft) deze eerste laag verwijderd wat ‘démasclage’ wordt genoemd. De nieuwe gevormde kurkschors wordt ‘vrouwelijke kurk’ genoemd.

Hierna wordt de schors om de 8 tot 10 jaar geoogst als de gewenste dikte is bereikt (circa 2,5 cm).

Met het kurk van onze eiken worden wijnkurken maar tevens isolatiematerialen, zolen en linoleum vervaardigd.

Aanbevelingen

Het bos van Les Arcs sur Argens wordt op permanente wijze opgedeeld in diverse zones om elke gebruiker de mogelijkheid te bieden een voor zijn activiteiten geschikte zone te kiezen tijdens de periode voor drijfjachten.
We raden u aan om naargelang de datum, bij voorkeur de voor drijfjacht verboden zones te kiezen. Voor meer informatie: http://www.mairie-les-arcs-sur-argens.fr

Zie ook ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La