Familie wandeling - Callas - De kapel Saint Auxile Afstand: 9 km Duur: 3 uur Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 110 m

• Parkeerplaats: naast het Toeristische Informatie Punt van Callas, beneden in het dorp.
• Vanaf de parkeerplaats, gedurende een tiental meter de route naar het zuiden volgen. Links afslaan en het steile steegje nemen dat naar de kapel Saint-Auxile leidt.
• Het steegje gaat over in een pad, na ongeveer 500 meter komt u langs de oude wasplaats. Het kruispunt oversteken en de oostelijke richting aanhouden; het pad is hier geasfalteerd, na 550 meter komt u aan bij een kruispunt met een bidkapel. Passage tussen de villa’s en de woonwijken.
• Het bord van de kapel niet volgen. De landweg aan uw rechterhand inslaan. Omhoog lopen en vervolgens links afslaan om een steil en bochtig pad door het bos te nemen dat naar de top en de kapel Saint-Auxile leidt.
• Via de zuidkant rond de kapel lopen. Het brede bospad kiezen dat naar het noordoosten afdaalt. Het pad dat naar een waterreservoir leidt rechts laten. Afdalen naar het noorden om het kruispunt met het bospad van de ‘Colle Blanche’ te bereiken.
• Rechts afslaan en na 400 m opnieuw rechts afslaan richting “Les Régusons”. Een kleine bergpas oversteken en in zuidelijke richting het steile pad afdalen. Vervolgens bereikt u een kleine geasfalteerde weg. Links afslaan.
• Na 900 meter, op het kruispunt, de stijgende, geasfalteerde weg naar links nemen.
• Na 500 meter, bij de kruising links afslaan en het brede onverharde pad volgen. 1,6 km verder op het kruispunt, het pad ‘Les Régusons’ links laten liggen en verder afdalen. Het kruispunt oversteken om de weg te volgen vanaf Saint- Auxile en af te dalen om het kruispunt met de stijgende weg te bereiken. Van hieruit kunt u terugkeren naar Callas via dezelfde route als de heenweg.

Download

Callas

De schitterende en indrukwekkende natuurpracht van de rivierengten van Pennafort vormt een contrast met de vredige uitstraling van het dorpje met de vermaarde oliemolen.
Het tegen de heuvels opgetrokken plaatsje biedt wandelingen over de schilderachtige stenen ‘calades’ die uitkomen op schaduwrijke pleinen en pleintjes.
In juli worden de dennenwouden opgeluisterd door de vrolijke noten van het Festival Oude Muziek in Callas.

De gemeenschappelijke oliemolen

Sinds de oudheid zijn de rond de stapelmuurtjes groeiende olijfbomen heer en meester in de heuvels en het laagland van Callas.
Om alles te weten te komen over de goudkleurige olijfolie, geeft de gerestaureerde oude gemeentemolen een overzicht van de geschiedenis en de legendes van deze emblematische Mediterrane boom. Er worden hier ook thematentoonstellingen georganiseerd.
Gratis toegang, het hele jaar geopend op reservering, neem contact op met Het Toeristische Informatie Punt + 33 (0)4 94 39 06 77

Callas een naam.... een site

De oorsprong van de naam wordt vaak betwist. Het zou afgeleid zijn van ‘kar’ of ‘cal’ wat duidt op stenen, rotsen of klippen; het dorp ligt inderdaad op een rotsbank. Een andere mogelijkheid is een oorsprong verbonden aan het woord calade (afdaling, hoogteverschil) en de prachtige trappen van het dorp die nu gerestaureerd worden. Ten slotte kan de naam ook nog afgeleid zijn van ‘scala’ wat duidt op het schuin oplopende landschap. De aankomst in Callas is een lust voor het oog, het dorp lijkt tussen de heuvels genesteld.

Een boeiende geschiedenis van de vijfde eeuw tot nu: St Auxile

Sint Auxile, bisschop van Fréjus, werd in 480 dood gemarteld. Zijn relieken werden naar Callas overgebracht om ze veilig te stellen tijdens de invasies van de Saracenen in de tiende eeuw.
Halverwege de zeventiende eeuw worden de relieken ontdekt tijdens opgravingen en overgebracht naar de parochiekerk
Notre Dame de l’Assomption
De Kapel Saint-Auxile werd opgetrokken in de zevende eeuw en tot in de twaalfde eeuw, vier maal verbouwd.
In 1998 werd de kapel, dankzij een integratieproject, op prachtige wijze gerestaureerd.
De kapel is 25 m lang en 7 m breed. De hoogte onder de gewelven bedraagt 8 m.
Tijdens de invasieperiodes, diende de kapel als uitkijktoren vanwege het uitzicht op de streek.
Ook nu is de plaats waar de kapel werd opgetrokken nog van strategisch belang, wat blijkt uit de
TDF- en telefoonantenne

Voir aussi ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La