Familie wandeling – Trans en Provence – La Darboussière Afstand: 4,5 km Duur: 2u30 Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 200 m

• Te bereiken via de D54 richting Draguignan. • Vanaf de parkeerplaats het pad nemen dat over de beboste heuvel loopt om een onverhard pad te bereiken. • Rechts afslaan en dit pad volgen tot het waterreservoir. De reserve aan uw linkerhand laten en het afdalende pad rechts volgen dat op een breder pad uitloopt. • Het licht hellende pad links nemen en rechts afslaan op een afdalende weg die uitkomt op een kruispad van 3 wegen Punt A. • Rechts afslaan en naar beneden lopen tot een breder pad. Het pad links aanhouden en volgen tot de haarspeldbocht, naar links afslaan en de stijgende weg volgen om een plateau met het kruispunt van vier paden Punt B te bereiken. Rechtdoor lopen om aan te komen bij een breed pad. • Dit pad naar rechts nemen tot aan het kruispunt waar u weer bij het waterreservoir uitkomt. • Het reservoir links laten liggen om het afdalende pad rechts te nemen en in het hart van het dal aan te komen, links afslaan en de waterstroom gedurende 25m volgen, links afslaan en het stijgende pad volgen dat door het bos loopt om het plateau te bereiken en dit pad blijven volgen tot aan de onverharde weg. • Rechts afslaan om het pad van het vertrekpunt terug te vinden, links afslaan en door het bos lopen om naar de parkeerplaats terug te keren.

Download

Trans en Provence

Trans en Provence biedt u een landelijke en natuurlijke tussenstop aan in het land van krekels en olijfbomen. In het centrum nodigen de fonteinen en terrassen uit tot ‘farniente’. De natuur is alom aanwezig en via een wandeling door de site van La Darboussière kunt u de uitgestrekte kreupelhout terreinen verkennen

Geuren van het kreupelhout en Aleppodennen

Geuren van het kreupelhout De eenvoudig te herkennen tijm heeft een rijke geschiedenis en talloze weldadige eigenschappen. In de oudheid gebruikten de Egyptenaren en de Etrusken het om hun doden te balsemen; de Grieken verbrandden tijmtakken als wierook en de Romeinen gebruikten het in hun cosmetica. Tegenwoordig wordt tijm gebruikt in kruidenthee tegen het hoesten of bronchitis, of om de spijsvertering te bevorderen. Bij gebruik als mondwater kalmeert het ontstoken tandvlees. Aleppodennen De Aleppodennen bedekken onze heuvels in alle seizoenen met een groene mantel. Het is de meest voorkomende naaldboom in het Middellandse Zeegebied en gedijt uitstekend bij droogte en op schrale bodems. Deze boomsoort kan ongeveer 25 m hoog worden en heeft een ‘zilverkleurige’ bast, dunne naalden en een dunne kruin. Deze ‘zonaanbidder’ richt zich naar het licht waarbij het soms op gevaarlijke wijze het evenwicht tart …

Zie ook ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La