Familie wandeling – Le Muy – Het ooibos van de Endre Afstand: 6 km Duur: 2 uur Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 30 m

Toegangsroute en parkeerplaats:

• Bij het verlaten van Le Muy, de D25 richting Callas nemen en op de rotonde de D47 richting Bagnols nemen.
• Na de blauw geschilderde brug over de Endre, links afslaan: parkeerplaats en picknickruimte.
• Vanaf de parkeerplaats teruglopen naar de weg, oversteken en links afslaan om het smalle pad te nemen dat begint voor het ijzeren hek.
• Bij het hek, het rechter pad nemen en 50 m verder links afslaan en doorlopen tot het kruispunt.
• De weg rechts nemen en de bewegwijzering volgen tot aan het wateropvangbekken ‘Les Chaoumes’ : zwemmen niet toegestaan.
• Links afslaan om het brede pad weer te bereiken.
• Rechts afslaan bij ‘Le terme renversé’, nogmaals rechts afslaan en op deze onverharde weg blijven om, na een vrij steile afdaling aan te komen bij het meer van Le portail du Rouët.
• Het grote veld doorsteken waarbij u langs het meer loopt, om het kleine steile pad achter een heuvel te bereiken.
• Dit pad blijven volgen, dat langs een 2e meer en de rivier loopt, om bij een oude steengroeve aan te komen.
• U komt weer aan bij het hek van het vertrekpunt.

Download

Le Muy

In de straatjes van Le Muy spelen de bonte gevels met het Provençaalse licht. Op zondag stallen de kraampjes van één van de grootste markten van de Var stoffen, geuren en kleuren uit in de schaduw van de plataan bomen.
Het erfgoed van Le Muy, zoals de Toren Charles Quint en de versterkte kerk uit de zestiende eeuw, weerspiegelt de geschiedenis.

De Toren Charles Quint en het Bevrijdingsmuseum

Dit gebouw uit de dertiende eeuw is het symbool van het verzet van het hele dorp.
De oorlogen tussen Frans I en Karel V laaien op tijdens deze Provençaalse zomer.
De tactiek van de verschroeide aarde remt de Keizer af en hij wordt in september 1536 vlak voor Le Muy tegengehouden.
Een ander symbool van het verzet: het bevrijdingsmuseum dat een overzicht biedt van de luchtlandingsacties van de operatie ‘Dragoon’, de landing in de Provence die plaatsvond in augustus 1944.

Zie ook ...

Vidauban – Bos van Le Rouquan

Familie wandeling – Vidauban – Le bois du Rouquan Afstand: 4,1 km Duur: 2 h Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk Hoogtemeters: 45 m Toegangsroute en parkeerplaats: • Vanuit Vidauban de D48 richting La